خریداران، فروشندگان و برخی از صاحبان کسب و کار در زیر گروههای این اقتصاد قرار میگیرند. این گروهها از پول و نرخ بهره برای قیمت گذاری و ایجاد هماهنگی بین عرضه و تقاضا استفاده میکنند. طبق تعریف ، تقاضا برای یک کالا عبارت است از مقادیر مختلفی از آن کالا را که مصرف کننده در قیمتهای مختلف در یک دوره زمانی معین حاضر به خرید است به شرط آنکه سایر عوامل ثابت و بدون تغییر بماند .
از گذشته تا به امروز دانش اقتصاد نیز به ۲ شاخه بزرگی تقسیم شده است. اقتصاد خُرد به مطالعه چگونگی تصمیمگیری خانوادهها و شرکتها و چگونگی تعاملات آنها در بازارهای مشخص اختصاص یافته است. اقتصاد کلان به مطالعه پدیدههای اقتصادی در سطح کلان اقتصاد توجه میکند. مانند چای و قهوه که افزایش قیمت چای سبب افزایش مصرف یا تقاضای کالای جانشین( قهوه) می شود و برعکس . مطالعه یک واحد اقتصادی مثل یک بنگاه، یک خانوار، یک کالای خاص، و یا یک بازار در حوزه اقتصاد خرد میباشد.
- میتوان به مطالعه تعاملات بازار و شرکتها در بازار برای کالاها و خدمات مشخصی پرداخت یا میتوان عملکرد اقتصاد را به صورت کلی در نظر گرفت که جمع فعالیتهای صورت گرفته به واسطه تصمیمگیرندگان در این نوع بازارها است.
- این در فصلهای کوتاهی تنظیم شده است، مانکیو خود یک اقتصاددان بسیار محترم است، و حتی برای افراد عادی نقطه شروعی عالی است.
- در یک بازار کاملاً رقابتی، نتیجه میگیرد که قیمت مورد نیاز مصرفکنندگان همان قیمتی است که توسط تولیدکنندگان عرضه میشود.
- اقتصاد شاخه های مختلفی داشته و بسیاری از فعالیت های تجاری را در زیرمجموعه خود قرار می دهد.
- با اینکه این دو رشته مطالعاتی به ظاهر متفاوت به نظر میآیند، اما در واقع به هم وابسته و مکمل یکدیگرند و مسائل مشترک زیادی را پوشش میدهند.
اگر قیمت چای افزایش یابد تقاضا برای خرید آن از سوی مصرف کنندگان کاهش مییابد و قند نیز چون کالای مکمل چای است با کاهش تقاضا روبرو میشود. به عنوان مثال قند کالای مکمل چای است و این دو کالا با هم مصرف میشوند. تغییر قیمت چای موجب تاثیر بر قیمت قند در بازار خواهد شد به شرطی که در آن مقطع زمانی فقط قیمت تغییر کند و سایر عوامل ثابت باشند. تئوری مجله خبری بازرگانی پی آر جی لیارد، از دیگر کتاب های مطرح این عرصه است که با استقبال عمومی مواجه شده است. این کتاب بیش از ۱۰ بار تجدید چاپ شده و با ترجمه عباس شاکری روانه بازار شد.
اقتصاد خرد چیست؟ ساختار بازارها در اقتصاد خرد
چون تعداد کمی تولیدکننده مسلط بر بازار وجود دارد، هر کدام از آنها از فعالیتهای دیگر تولیدکنندهها آگاه است. تصمیم یکی از آنها بر تصمیم دیگران تأثیرگذار است و از تصمیمات آنها تأثیرپذیر است. در این حالت، برنامه ریزی استراتژیک توسط هر کدام از آنها نیاز به این دارد که پاسخ هر یک از رقبا را نیز مورد ملاحظه قرار دهد. رقابت در فضای انحصار چندجانبه، میتواند در محدوده وسیعی از محصولات مختلف صورت پذیرد. گونهای از ساختار بازار است و به وضعیتی گفته میشود، که در آن تعداد فروشندگان (خریداران) بیش از واحد باشد و همچنین تعداد آنها آنقدر زیاد نباشد که رفتار هر یک در مورد تعیین قیمت و مقدار، بر سود دیگران تاثیرگذار نباشد.
منحنی های بی تفاوتی که در شکل بالا رسم شده اند دارای شکل خاصی هستند به این صورت که به سمت مرکز مختصات انحناء دارند به عبارت دیگر با حرکت به سمت راست روی منحنی بی تفاوتی قدر مطلق شیب کاهش می یابد و منحنی مسطح تر می گردد. به چنین منحنی می گوییم که به سمت مرکز مختصات محدب می باشد این شکل خاص از منحنی بی تفاوتی نتیجه مستقیم فرضیه نزولی بودن نرخ نهایی جانشینی است . گرچه دانش بشری همواره با نواقص و مشکلات عدیده ای روبرو بوده است ولی در این حال حرکتی سراسر روبه جلو داشته است ، علم اقتصاد نیز از این موضوع مستثناء نبوده است .
امور مالی