مرادی ادامه داد: شرکتهای تجاری کوچک و متوسط چارهای جز این ندارند که به خلاقیت روز افزون و رشد و توسعه خود بپردازند تا در دنیای رقابتی امروز بتوانند دوام آورند.
وی افزود: میتوان با استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی، ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرمانداری و بسیج عمومی دستگاههای اجرایی، مردم و همچنین اتصال پیشرانان و پشتیبانان مشاغل خانگی با افراد جویای کار فاقد مهارت و آموزش آنها در فضای کسب و کار واقعی و در نهایت معرفی افراد دارای مهارت و شایستگی صلاحیت آموزشی به بانکهای عامل جهت دریافت تسهیلات و هدایت هدفمند اعتبارات بر اساس شاخصهای پیش بینی شده و قابل رصد و ارزیابی در سال جاری و با رویکردی نوین و علمی تحولی در حوزه مشاغل خانگی و مشارکت جدی مردم در اقتصاد و جهش تولید ایجاد کرد.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1403012613711/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82
مرادی گفت: پیشنهاد میشود در بحث سیاستگذاریها و خط و مشیگذاریها در حوزه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای تشویق کسب و کارهای کوچک و متوسط با رویکرد نوین، نوآور و هوشمند که منجر به تحول و توسعه اشتغال شدهاند صندوق اعتباری ایجاد کنیم که کلیه صاحبان کسب و کارهای خرد، کوچک، متوسط و مشاغل خانگی به آن دسترسی آسان داشته باشند.
محمود مرادی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به شعار سال، اظهار کرد: نیاز است در سال جاری برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) بر آن تاکید کردند مشاغل خانگی، کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط را با رویکرد توانمندسازی اقتصادی و شیوهای نوین اجرایی کنیم.
مرادی گفت: روی آوردن به کسب و کارهای خرد و بنگاههای کوچک، متوسط و مشاغل خانگی فرصت مناسبی است که در سال جهش تولید و مشارکت مردم میتوان به آن روی آورد. هر چند در سالهای گذشته اقدامات شایستهای صورت گرفته است اما شیوه اجرای آن باید با رویکردی نوین و علمیتر باشد و در نحوه و شیوه اجرای طرحهایی همچون مشاغل خانگی باید تغییرات بنیادین صورت گیرد.
پژوهشگر حوزه بازار کار گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که روی فناوری دیجیتال و تحقیق سرمایهگذاری شود و در این کسب و کارها چیزی خلق شود که در بازار وجود ندارد.
وی افزود: رشد و توسعه بنگاههای اقتصادی و کسب و کارهای کوچک و متوسط میتواند منجر به تحول در اشتغال و اقتصاد شود و افزایش میزان تولید میتواند منجر به تولید شغل شود و چرخ اقتصادی کشور را به گردش در میآورد .
مرادی در ادامه به اهداف طرح مشاغل خانگی اشاره و خاطرنشان کرد: شناسایی و توسعه ظرفیتهای کسب و کار خانگی در جهت توسعه فرصتهای شغلی، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی و اشتغال اعضای خانوار، کاهش هزینههای تولید و خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار رقابت، افزایش بهرهوری سرمایه و صرفهجویی در هزینههای جانبی اشتغال و افزایش درآمد خانواده، ارتقاء مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاههای بالادستی و تشکلهای خوشهای، اتحادیهها، تعاونیها و صنوف و تسهیل مقررات مربوط به کسب و کار خانگی اهداف این مشاغل هستند.
وی اظهار کرد: طبق بررسیهای بعمل آمده شرکتهای کوچک (میکرو) در ایتالیا تقریبا ۸۶ درصد هستند و بیش از دو میلیون بنگاه تجاری کوچک و متوسط در اروپا مشغول به کار هستند و ۸۵ درصد مشاغل اروپایی را تامین میکنند. از این رو میتوان در این حوزه، جهانی فکر و بومی عمل کرد.
وی به شرایط مبادرت به کسب و کار خانگی توسط کارکنان خانگی اشاره کرد و گفت: انجام کار صرفا توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی، تناسب حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی، عدم ایجاد آلودگیهای زیست محیطی، صوتی و بصری و رعایت کامل حقوق همسایگان، عرضه و فروش محصول و خدمات (در خارج از واحد مسکونی)، نداشتن تردد نامتناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمعهای مسکونی، مجاز بودن و تناسب شغل با محیط مسکونی از شرایط مورد نظر است.
مرادی در خصوص چگونگی دریافت مجوز مشاغل خانگی بیان کرد: کلیه متقاضیان مشاغل خانگی باید از طریق سامانه مشاغل خانگی نسبت به تکمیل فرم پرسشنامه متناسب با شرایط خود اقدام کنند و در صورت داشتن شرایط لازم، از سیستم کد رهگیری دریافت خواهند کرد. کد رهگیری اشخاص مستقل و پشتیبان ابتدا در بانک اطلاعاتی سیستم ذخیره و سپس متناسب با نوع رشته به دستگاه اجرایی مربوطه ارسال میشود. متقاضیان در صورت انتخاب گزینه فعالیت به شکل تعاونی، به سامانه وزارت تعاون متصل خواهند شد.
خبرنگار: محمود مرادی
ایسنا/خوزستان پژوهشگر حوزه بازار کار گفت: یکی از راهکارهای اساسی جهش تولید و مشارکت مردم اتخاذ سیاستهای نوآورانه و روی آوردن به تخصصهای هوشمندانه و رشد و توسعه بنگاههای اقتصادی و کسب و کارهای کوچک و متوسط و مشاغل خانگی با رویکردی نوین در کشور است.