مجله خبری بازرگانی یا اقتصاد مایکرو به بررسی رفتار واحدهای اقتصادی تصمیم گیرنده انفرادی میپردازد، حال آنکه اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار میدهد. اقتصاد خرد، مباحثی چون رفتار مصرفکننده، رفتار تولیدکننده، تعادل بازار و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را دربر میگیرد. در بازارِ رقابتِ کامل، به دلیل وجود تعداد بسیار زیاد خریداران و فروشندگان و شباهت داشتن بالای کالاهای تولیدشده با یکدیگر، امکان تعیین قیمت به واسطه هیچکدام از طرفین وجود ندارد و قیمت تعادلی توسط نیروهای عرضه و تقاضا در بازار تعیین میشوند. برای نمونه، ممکن است در کشوری تولیدکنندگان آبمعدنی زیاد باشند و این بازار مصرفکنندگان بسیار زیادی هم داشته باشد.
- بنابراین یادگیری اقتصاد خرد با عمق هر چه بیشتر از ضروریات محسوب می شود.
- تقاضا در بازار کالاها و خدمات حاصل رفتار متقاضیان یا مصرف کنندگان است .
- بعد از تسلط در درس ریاضی انتخاب منابع اقتصاد خرد از اصلی ترین مواردی است که به یادگیری داوطلبان کمک می کند.
- این بدین معناست که خریداران و فروشندگان بسیاری در بازار وجود دارند و هیچکدام از آنها نمیتوانند بر قیمتها تأثیر بگذارند.
چنین همبستگی راهی را برای مصرف کنندگان، مشروط به محدودیت های بودجه، برای دستیابی به تعادل بین هزینه ها و ترجیحات با بهینه سازی مطلوبیت، فراهم می کند. دکتر فرهاد نیلی، مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته برنامهریزی سیستمهای اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکترای اقتصاد را در گرایش اقتصاد کلان از دانشگاه یورک انگلستان گرفتهاند. دو نوع بازار دارای اهمیت در اقتصاد خُرد، بازار رقابت کامل و بازار انحصار کامل هستند و بازارهای دیگر با اندکی تغییر در مفاهیم این دو بازار، ایجاد میشوند. اگر کشش برای یک کالایی صفر باشد با تغییر قیمت آن کالا، تقاضا برای آن تغییری پیدا نمیکند. در بازار کالا و خدمات اصطلاحهایی به نام کالای جانشین و مکمل وجود دارد.
تئوری تولید در اقتصاد خرد توضیح می دهد که چگونه کسب و کارها در مورد مقدار مواد خام مورد استفاده و مقدار اقلام تولید و فروش تصمیم می گیرند. رابطه ای بین کمیت کالاها و عوامل تولید از یک سو و قیمت کالاها و عوامل تولید از سوی دیگر تعریف می کند. یکی دیگر از کاربردهای این شاخه علمی این است که میتواند توضیح دهد چرا یک شرکت در ازای دستمزد بیشتر کارمندان کمتری استخدام کند. توضیحات، نتیجهگیریها و پیشبینیهای اقتصاد مثبت نیز میتواند بررسی آنچه مردم، کسبوکارها و دولتها برای دستیابی به با ارزشترین یا سودمندترین الگوهای تولید، مبادله و مصرف در میان فعالان بازار انجام دهند، اعمال کنند. توسعه و گسترش پیامدهای علم اقتصاد خرد میتواند به معنای واقعی کسب و کارها را به سود واقعی برساند. میتوان به مطالعه تعاملات بازار و شرکتها در بازار برای کالاها و خدمات مشخصی پرداخت یا میتوان عملکرد اقتصاد را به صورت کلی در نظر گرفت که جمع فعالیتهای صورت گرفته به واسطه تصمیمگیرندگان در این نوع بازارها است.
قوانین ثبت دیدگاه
به این دسته از داوطلبان توصیه می شود تا در روند آماده سازی و مطالعه خود برای آزمون حتما زمان بیش تری برای مباحث ریاضی بگذارند و بعد از تسلط کافی می توانند مباحث اقتصاد را از منابع اقتصاد خرد مطالعه کنند. همچنین باید توجه داشته باشند که انتخاب منابع درست علاوه بر مقدار زمان و انرژی ای که صرف این درس می کنند تاثیر زیادی بر میزان تسلط آن ها خواهد داشت. در بازارهای اقتصادی، قیمت و میزان تولید کالا از جمله عواملی هستند که میتوان آنها را اندازه گیری کرد. ما با توجه به عرضه و تقاضا در مییابیم که چطور قیمت و میزان کالای تولید شده را تعیین کنیم. در بازار خرد نیز این عوامل با استفاده از عرضه و تقاضا مشخص میشوند. برای مثال اگر قیمت موبایل بالا برود، تمایل مصرف کنندگان به خرید پایین می آید یا اگر یک معدن مس در کالیفرنیا فرو بریزد، قیمت مس در جهان بالا خواهد رفت.
مفهوم کالای جانشین و کالای مکمل چیست؟
اگرچه عوامل مختلفی در تولید به کار میروند اما هر کالایی میتواند به روشهای مختلفی تولید شود. مثلا تولید پارچه میتواند به طور کامل با دست انجام شود یا ماشین خودکارو یا ترکیبی از این ود. در هر حال اقتصاد میبایستی تعیین نمایبد که هر از عوامل تولید به چه نسبتی در تولید به کار رود تا حداکثر کارایی در تولید حاصل شود. افرادی که در درس ریاضی معلومات زیادی دارند به طبع نیازی به بازخوانی مبحث های آن ندارند و در نتیجه با توجه به این که پایه قوی در مبحث اقتصاد خرد دارند می توانند به سادگی از پس سوالاتی که با مباحث ریاضی به خصوص مشتق ترکیب می شوند بر آیند. تئوری تقاضای مصرف کننده ترجیح مصرف کالا و خدمات را به هزینه مصرف مرتبط می کند.
بخش هفتم: عملکرد بنگاه های اقتصادی