توجه دارید در نقطه E تولید غذا به صفر می رسد چرا که هیچ کارگری به تولید غذا اشتغال ندارد و تمامی کارگران به تولید پوشاک مشغول هستند به همین دلیل نقطه E بر روی محور افقی قرار می گیرد . با عنایت به توضیحات فوق می توان به تعریف منحنی امکانات تولید پرداخت . با تمامی این تفاسیر اقتصاد کلان و خرد را به خوبی می شناسید و می توانید تعریفی جامع از آن ارائه دهید، بنابراین دو مقوله اقتصاد کلان و خرد از رویکردهای اقتصادی به شمار می روند.
بخش ششم: اقتصاد بخش عمومی
به طور کل اقتصاد کلان نامفهوم تر است زیرا روابط بین مجموعه ها را به قدری کلان توصیف می کند که همه قادر به درک آن نیستند؛ مفاهیمی همچون درآمد ملی و سطح کلی قیمت. اقتصاد خرد بر اساس مدل هایی از مصرف کنندگان و شرکت ها است که در مورد خرید و فروش ها تصمیم می گیرند و شرایط بازار را تغییر می دهند، اما اقتصاد کلان از مشاهده تفاوت های نتایج با پیش بینی ها آغاز شد. مطالعه اقتصاد خرد از نظر تاریخی بر اساس نظریه تعادل عمومی، توسعه یافته توسط لئون والراس در عناصر اقتصاد محض و نظریه تعادل جزئی، ارائه شده توسط آلفرد مارشال در اصول اقتصاد انجام شده است. اقتصاد نئوکلاسیک بر چگونگی انتخابهای منطقی مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی خود، با توجه به محدودیتهای درآمد و منابع در دسترس تمرکز میکند. اقتصاددانان نئوکلاسیک مفروضات سادهکنندهای درباره بازارها میکنند، مانند دانش کامل، تعداد بینهایت خریداران و فروشندگان، کالاهای همگن یا روابط متغیر ثابت، به منظور ساخت مدلهای ریاضی رفتار اقتصادی.
Left Brain Marketing یا بازاریابی سمت چپ مغز چیست
کمبود نقدینگی در اقتصاد خرد ایران (بنگاه های تولیدی و خدماتی خصوصی) مشهود است و در مقابل، فزونی نقدینگی را در اقتصاد کلان شاهد هستیم. بخشی از گرانی کالا ها و خدمات و افزایش نرخ ارز و سکه و زمین، مربوط به حجم عظیم نقدینگی سرگردان است که بازار سفته بازی را به جای تولید، رونق می بخشد. تابع بالا تابع عرضه نام دارد که در آن مقدار عرضه کالای X و Px قیمت کالای X است رابطه بین این دو رابطه ای مستقیم است این رابطه را در قالب جدولی به نام جدول عرضه نیز می توان نشان داد جدول شماره عرضه شکر توسط یک بنگاه فرضی در یک ماه را نشان می دهد. بنابراین اگر درآمد تغییر کند مثلاً افزایش یابد با فرض ثابت بودن سایر عوامل چنانچه کالای مورد نظر معمولی باشد تقاضا برای آن افزایش و اگر کالا پست باشد تقاضا برای آن کاهش می یابد .
- در اقتصاد کلان، ما معمولاً ارتباط کل تولید کشور و میزان اشتغال را با ویژگیهای خاصی مانند قیمت تمام شده، نرخ دستمزد، نرخ بهره، سود و غیره با تمرکز بر یک کالای خیالی و آنچه برای آن اتفاق میافتد بررسی میکنیم.
- برای این که اقتصاد خُرد را بهتر متوجه شویم، باید مدلهای ریاضی را یاد بگیریم و آنها را درک کنیم.
- با نگاهی به سؤالات کنکورهای گذشته میتوان دریافت که سؤالاتی که از مباحث درس اقتصاد خرد طرح شده ۱۰ سؤال و مابقی سؤالات (۱۰ سؤال) از درس اقتصاد کلان مطرح شده است.
- به تدریج با شروع قرن 18 مخالفتهایی از سوی روشنفکران روزگار بوجود آمد اما کانون این مخالفتها در فرانسه قرار داشت .
- کتاب عدالت اقتصادی و حقوق طبیعی اثر گری چارتیه ترجمه متین پدرام توسط انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شده است.
- یعنی فرد حاضر است در ازای لذتی که از مصرف کالاها یا خدماتی میبرد، هزینهای پرداخت کند.
در این عبارت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از عرضه و تقاضا را می توان به عنوان معیاری برای مقایسه در بازار قرار داد به این صورت که وقتی سود نهایی که شامل مقایسه هزینه نهایی و در آمد نهایی است به صفر برسد میزان افزایش تولید متوقف می شود. این مفهوم زمانی معنا پیدا می کند که میزان عرضه با تقاضا به حد برابر رسیده باشد. تعادل اقتصادی در مفهوم عرضه و تقاضا در بازار بیان کننده هزینه نهایی و میزان مطلوب بودن آن است. برای مثال اقتصاد خرد توضیح میدهد که در چه شرایطی یک شرکت میتواند با بالابردن ظرفیت تولید و پایین آوردن هزینههای خود، سودش را به حداکثر برساند و در نهایت توان رقابتی خود را بالا ببرد. نکته مهم این است که مثلا اگر شما هم برای خرید سهام شرکتی نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کردید و قصد تحلیل وضعیت آن شرکت را داشتید، میتوانید با تحلیل صورتهای مالی آن بنگاه، اطلاعات زیادی را درباره وضعیت متغیرهای خرد آن دریافت کنید. قانون عرضه و تقاضا ترکیبی از دو اصل اساسی اقتصادی است که توضیح میدهد چگونه تغییرات در قیمت یک منبع، کالا یا محصول بر عرضه و تقاضای آن تأثیر میگذارد.
مانند گوشت که یک کالای معمولی است که افزایش درآمد باعث افزایش تقاضا خواهد شد و سیب زمینی که کالای پست می باشد که افزایش درآمد باعث کاهش تقاضا یا مصرف آن خواهد شد. همه ما مصرف کننده بسیاری از کالاها مجله خبری بازرگانی مانند شیر، پنیر، کفش ، کتاب و … هستیم حالا کمی فکر کنیم ، چه عواملی در تصمیم گیری ما درباره میزان خرید هریک از کالاهای مورد نظرمان برای یک دوره زمانی معین (یک هفته ، یک ماه و ….) موثر هستند.