تغییرات اقتصادی ممکن است قیمت را از حالت تعادلی خارج کند، اما بازیگران اقتصادی با کاهش یا افزایش تولید می توانند آن را به حالت تعادل بازگردانند. «تقاضا» بیانگر مقدار کالایی است که مشتریان قصد دارند با توجه به هر واحد قیمت کالا، آن را بخرند. تقاضا را اکثرا در جدول یا نمودار دارای قیمت و مقدارهای تقاضا شده، نشان میدهند. مطابق نظریه تقاضا، مصرفکنندگان فردی به صورت عقلانی با نگاه به درآمد، قیمتها، سلیقه و دیگر موارد مشابه، بیشترین مقدار ترجیح داده شده از هرکالا را خریداری میکنند. این مورد «محدودیت حداکثرسازی شده مقید» با توجه به درآمد و ثروت به عنوان قیدهای تقاضا، نامیده میشود.
یعنی قیمت 2000 ریال به بالا برای مصرف کننده به حدی بالا است که وی حاضر به خرید شکر نمی باشد . ملاحظه می شود که با افزایش قیمت شکر میزان مصرف و یا مقدار تقاضای مصرف کننده کم تر و کم تر می شود یعنی رابطه منفی بین قیمت و مقدار تقاضای کالا وجود دارد که به این رابطه منفی قانون تقاضا می گویند. منحنی تقاضای مصرف کننده برای شکر در یک ماه در نمودار شماره رسم شده است. قدمت اقتصاد بعنوان راهبر معیشت انسان درست به اندازه اخلاق که نحوه ارتباط مردم را با همدیگر تنظیم می کند می باشد . معیارهای اخلاقی را در روابط اقتصادی مردم حاکم می دانستند حتی ادام اسمیت خود معلم اخلاق بود و از دید اخلاق و فلسفه به اقتصاد می نگریست .
- چرا که مصرف بیش از حد شکر برای سلامتی مصرف کننده مضر است و از این گذشته مصرف محدود شکر به محدودیت زمانی یک ماه بر می گردد به بیان دیگر مصرف کننده علی رغم مجانی بودن شکر در طی یک ماه مقدار محدودی شکر می تواند مصرف کند .
- در این راستا علم اقتصاد خرد و کلان به عنوان محور درس انتخاب شده و دو کتاب اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تأليف منکیو که یکی از بهترین کتاب های علم اقتصاد است و با زبان گویا مسایل آن را بیان داشته و به عنوان یکی از پرفروش ترین کتابهای این علم معرفی شده، برای تدریس برگزیده شد.
- همچنین در مناسبت های خاص، مانند عید نوروز و … تخفیفات ویژه ای ارائه خواهد شد.
- طبق تعریف ، تقاضا برای یک کالا عبارت است از مقادیر مختلفی از آن کالا را که مصرف کننده در قیمتهای مختلف در یک دوره زمانی معین حاضر به خرید است به شرط آنکه سایر عوامل ثابت و بدون تغییر بماند .
- به همین دلیل در اقتصاد خرد با یک مسئله بسیار مهم به نام مطلوبیت آشنا می شویم.
این کتاب درسی مجله خبری بازرگانی اکنون در ویرایش هفتم خود یکی از پرکاربردترین و معتبرترین کتاب های درسی است. این کتاب با ارائه یک نمای کلی از همه اصول اساسی رشته اقتصاد خرد، برای یک کتاب درسی متراکم دانشگاهی نیز بهطور شگفتانگیزی قابل دسترسی است. این در فصلهای کوتاهی تنظیم شده است، مانکیو خود یک اقتصاددان بسیار محترم است، و حتی برای افراد عادی نقطه شروعی عالی است.
نظر شما نمی تواند ارسال شود
این توضیحات، نتیجهگیریها و پیشبینیهای اقتصاد خرد مثبت نیز میتواند به صورت هنجاری برای تجویز آنچه مردم، کسبوکارها و دولتها باید انجام دهند تا با ارزشترین یا سودمندترین الگوهای تولید، مبادله، و مصرف در میان فعالان بازار انجام دهند، اعمال شود. این بسط پیامدهای اقتصاد خرد از آنچه هست به آنچه باید باشد یا آنچه مردم باید انجام دهند حداقل به کاربرد ضمنی نوعی نظریه یا اصول اخلاقی یا اخلاقی نیاز دارد که معمولاً به معنای نوعی از سودگرایی است. بعد از تسلط در درس ریاضی انتخاب منابع اقتصاد خرد از اصلی ترین مواردی است که به یادگیری داوطلبان کمک می کند.
تقاضا در بازار کالاها و خدمات حاصل رفتار متقاضیان یا مصرف کنندگان است . مصرف کننده از مصرف کالاها و خدمات مختلف رضایت خاطری بدست می آورد که در اقتصاد آنرا مطلوبیت می نامیم . هدف مصرف کننده به حداکثر رساندن مطلوبیت حاصل از مصرف کالاها و خدمات گوناگون است .منتها در این راه مصرف کننده با محدودیتی مواجه است که این محدودیت همان درآمد و بودجه مشخص وی است پس درک می شود که مصرف کننده نمی تواند از هریک از کالاها و خدمات موجود و آن هم به اندازه دلخواهش مصرف کند . نتیجتاً با توجه به بودجه محدودش دست به انتخاب کالاها و خدمات می زند . بنابراین مصرف کننده سعی می کند بودجه محدودش را به گونه ای به کالاها و خدمات گوناگون اختصاص دهد که حداکثر رضایت خاطر یا مطلوبیت را بدست آورد . روشن است که مطلوبیت یا احساس رضایت خاطر مفهومی غیر قابل اندازه گیری است به عبارت دیگر یک مفهوم ذهنی است .