رضایی پور با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی مقاوم سازی پل مهم فلزی و مرزی آستارا در مرز زمینی آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان، گفت: برای مقاوم سازی این پل، شمع گذاری به تعداد ۱۰ شمع و تا عمق ۳۰ متر انجام خواهد شد و تا پایان شهریور ماه بهسازی کامل این پل به پایان خواهد رسید.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1402050100114/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%DB%B6%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D9%84-%D9%85%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DA%86%D8%A7%DB%8C
وی بهسازی کامل پل مرزی آستارا چای را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان ارتباط ایران و جمهوری آذربایجان را فراهم کرده و فعال ترین مبدا مرزی شمال ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی و صادرات کالاهای ایرانی است.
این پل مرزی به دلیل قدمت تاریخی آن همواره برای مسافران ورودی و خروجی از جذابیت خاصی برخوردار بوده و بر اساس اصل تالوگ نیمی از پل و رودخانه مرزی به طرف ایرانی و نیم دیگر به جمهوری آذربایجان تعلق دارد و خط مرزی دو کشور در گذرگاه مرزی آستارا توسط یک رودخانه محلی موسوم به آستارا چای تعیین می شود و هر دو کشور همسایه به طور مشترک از این رودخانه مرزی بهرهبرداری می کنند.
این پل مرزی کم عرض که دارای عرشه ای فلزی میباشد و مرکز طولی آن مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است، بارها بر اساس گزارش های فنی کارشناسان چه در دوران شوروی سابق و چه پس از استقلال کشور جمهوری آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی و با همکاری جمهوری اسلامی ایران به دلیل پوسیدگی و نبود شرایط فنی مناسب مورد مرمت اساسی قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۷ در طرحی توسط کارشناسان حمل و نقل و پایانه های کشور به رسوب زدایی از پایه های این پل اقدام شد و تمام دهنه های این پل مرزی معروف و زیر ساخت های نگهدارنده طرفین پل که از لوله های فلزی بودند برچیده و تیرهای استاندارد و فنی به همراه ورق هایی محکم در آنها جاگذاری و مقاوم سازی شد که توان پذیرش کامیون های با وزن ۴۵ تن را به دست آورد.
پل مذکور که عمر کاری خود را مدت ها قبل به پایان رسانده، نقش ویژه ای در ارتباط زمینی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و تردد خودروهای سنگین و سبک خارجی و ایرانی دارد. پل مرزی آستاراچای که بر اثر تردد زیاد و زیر ضرب مداوم و شبانه روزی خودروهای ترانزیتی سنگین در سراشیبی استهلاک و فروپاشی قرار گرفته بود، در حال حاضر در مرحله تقویت استقامت و بازسازی و ترمیم نقاط آسیب دیده قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه قسمت هایی از این پل فلزی با قدمت بیش از ۸۰ سال فرسوده شده و این موضوع نگرانی های را ایجاد کرده بود، افزود: به علت تردد زیاد خودروهای ترانزیتی، پایه های پل در چند قسمت آسیب شدید دیده بودند و مرمت و بهسازی آنها ضروری بود.
سردرهایی در نقطه صفر مرزی و در وسط پل فلزی با ارتفاع ۶ متر و ۶۰ سانتی متر بر روی رودخانه مرزی آستاراچای طراحی و نصب شده است. سردرهای پل مرزی آستاراچای با سازه فلزی و به وزن سه تن طراحی و ساخته شده و در دو طرف آن نمادهای ملی و پرچم دو کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به همراه زنجیرهای کنترل ارتفاع کامیون های ترانزیتی نیز نصب شده است. در دو سوی مرز پرچم های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به صورت ردیفی و خوش رنگ خودنمایی میکنند و این پل مرزی همواره میزبان شخصیت های عالی رتبه نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و وزیران و سفیران دو کشور همسایه ایران و آذربایجان بوده و بر روی همین پل مرزی مهمانان بسیاری از دو کشور استقبال و بدرقه شده اند.
مرزبانان مقتدر هنگ مرزی آستارا در قسمت ایرانی پل که از مهمترین مبادی ورودی و خروجی جمهوری اسلامی ایران در شمال کشور است، به صورت شبانه روزی بر روند ترددها نظارت ویژه ای دارند و دیدار و گفت وگوی مرزبانان دو کشور بر روی پل مرزی آستاراچای و چگونگی هدایت خودروهای ترانزیتی و رفع مشکلات ترافیکی مرز همواره بین مرزبانان ایران و آذربایجان برقرار است.
به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با حدود ۹۶ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده و با داشتن سه مرز فعال ریلی، دریایی و زمینی از مبادی مهم واردات و صادرات و تجارت برون مرزی جمهوری اسلامی ایران است.
مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعال ترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین المللی محسوب می شود. پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستاراچای که منشاء اتصال شهرهای آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است، در بیش از هشت دهه پیش و در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده و ۹۰ متر و ۲۰ سانتی متر طول و ۱۰ متر عرض دارد.
عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان مرزی آستارا در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر اینکه مرمت و مقاوم سازی پل مرزی آستاراچای بسیار مهم است و در حال حاضر با اختصاص اعتبار ۱۹ میلیارد تومان در مرحله مقاوم سازی قرار دارد، اظهار کرد: پل مرزی و مشترک آستارا چای منشاء اتصال جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و نیز راه ارتباطی ترانزیت بین المللی و عبور کامیون های باربری داخلی و خارجی و همچنین مسافری است.
ایسنا/گیلان پل فلزی و مرزی مشترک و تاریخی ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه آستاراچای که در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده با پیشرفت ۶۰ درصدی در مرحله مرمت، مقاوم سازی و بهسازی کامل است.
فرماندار آستارا گفت: در سفر وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به شهرستان مرزی بندر آستارا، با حضور در محل پل مرز زمینی بر روی رودخانه مرزی آستاراچای قسمت های دارای ایراد فنی نشان داده شد و سال گذشته قرارداد با پیمانکار منعقد و تجهیز کارگاه انجام و عملیات اجرایی و مقاوم سازی پل از فروردین ماه سال جاری نیز شروع شد.
مقاوم سازی پل مرزی قدیمی آستارا با اختصاص اعتبار ۱۹ میلیاردی
نقش ویژه پل فلزی آستاراچای در ارتباط ترانزیتی