منحنی های بی تفاوتی که در شکل بالا رسم شده اند دارای شکل خاصی هستند به این صورت که به سمت مرکز مختصات انحناء دارند به عبارت دیگر با حرکت به سمت راست روی منحنی بی تفاوتی قدر مطلق شیب کاهش می یابد و منحنی مسطح تر می گردد. به چنین منحنی می گوییم که به سمت مرکز مختصات مجله خبری بازرگانی محدب می باشد این شکل خاص از منحنی بی تفاوتی نتیجه مستقیم فرضیه نزولی بودن نرخ نهایی جانشینی است . گرچه دانش بشری همواره با نواقص و مشکلات عدیده ای روبرو بوده است ولی در این حال حرکتی سراسر روبه جلو داشته است ، علم اقتصاد نیز از این موضوع مستثناء نبوده است .
از گذشته تا به امروز دانش اقتصاد نیز به ۲ شاخه بزرگی تقسیم شده است. اقتصاد خُرد به مطالعه چگونگی تصمیمگیری خانوادهها و شرکتها و چگونگی تعاملات آنها در بازارهای مشخص اختصاص یافته است. اقتصاد کلان به مطالعه پدیدههای اقتصادی در سطح کلان اقتصاد توجه میکند. مانند چای و قهوه که افزایش قیمت چای سبب افزایش مصرف یا تقاضای کالای جانشین( قهوه) می شود و برعکس . مطالعه یک واحد اقتصادی مثل یک بنگاه، یک خانوار، یک کالای خاص، و یا یک بازار در حوزه اقتصاد خرد میباشد.
- به عنوان مثال اگر کسی یک بستنی بخورد مطلوبیت نهایی او برای بستنی بسیار بالا است.
- در نقطه مقابل اقتصاد برنامه ریزی شده اقتصاد بازار آزاد قرار می گیرد در چنین اقتصادی افراد و بنگاهها بر اساس منابع شخصی خود حرکت می کنند بدون آنکه دولت دخالتی در فعالیت های اقتصادی آنها داشته باشد .
- منحنی های بی تفاوتی که در شکل بالا رسم شده اند دارای شکل خاصی هستند به این صورت که به سمت مرکز مختصات انحناء دارند به عبارت دیگر با حرکت به سمت راست روی منحنی بی تفاوتی قدر مطلق شیب کاهش می یابد و منحنی مسطح تر می گردد.
- در این شرایط، اقتصاد خرد به سرمایهگذاران کمک میکند تا میزان ریسک و ارزش خطر کردن را ارزیابی کنند و چشماندازی را از اتفاقات آینده به آنها نشان میدهد.
- این دسته مربوط به داوطلبانی می شود که دارای لیسانس مرتبط یا غیر مرتبط هستند.
اگر قیمت چای افزایش یابد تقاضا برای خرید آن از سوی مصرف کنندگان کاهش مییابد و قند نیز چون کالای مکمل چای است با کاهش تقاضا روبرو میشود. به عنوان مثال قند کالای مکمل چای است و این دو کالا با هم مصرف میشوند. تغییر قیمت چای موجب تاثیر بر قیمت قند در بازار خواهد شد به شرطی که در آن مقطع زمانی فقط قیمت تغییر کند و سایر عوامل ثابت باشند. تئوری اقتصاد خرد پی آر جی لیارد، از دیگر کتاب های مطرح این عرصه است که با استقبال عمومی مواجه شده است. این کتاب بیش از ۱۰ بار تجدید چاپ شده و با ترجمه عباس شاکری روانه بازار شد.
خریداران، فروشندگان و برخی از صاحبان کسب و کار در زیر گروههای این اقتصاد قرار میگیرند. این گروهها از پول و نرخ بهره برای قیمت گذاری و ایجاد هماهنگی بین عرضه و تقاضا استفاده میکنند. طبق تعریف ، تقاضا برای یک کالا عبارت است از مقادیر مختلفی از آن کالا را که مصرف کننده در قیمتهای مختلف در یک دوره زمانی معین حاضر به خرید است به شرط آنکه سایر عوامل ثابت و بدون تغییر بماند .
گزارش کردن نظر
چون تعداد کمی تولیدکننده مسلط بر بازار وجود دارد، هر کدام از آنها از فعالیتهای دیگر تولیدکنندهها آگاه است. تصمیم یکی از آنها بر تصمیم دیگران تأثیرگذار است و از تصمیمات آنها تأثیرپذیر است. در این حالت، برنامه ریزی استراتژیک توسط هر کدام از آنها نیاز به این دارد که پاسخ هر یک از رقبا را نیز مورد ملاحظه قرار دهد. رقابت در فضای انحصار چندجانبه، میتواند در محدوده وسیعی از محصولات مختلف صورت پذیرد. گونهای از ساختار بازار است و به وضعیتی گفته میشود، که در آن تعداد فروشندگان (خریداران) بیش از واحد باشد و همچنین تعداد آنها آنقدر زیاد نباشد که رفتار هر یک در مورد تعیین قیمت و مقدار، بر سود دیگران تاثیرگذار نباشد.