در علم اقتصاد به فروشنده کالا و خدمات اصطلاح «عرضه کننده» و به خریدار اصطلاح «تقاضا کننده» را نسبت دادهاند. با همه تفاسیری که در بالا درباره علم اقتصاد خرد بیان کردیم و تطبیق اجمالی آن با وضعیت موجود اقتصاد ایران در سال های پایانی سده سیزدهم هجری شمسی، می توان این گونه برداشت کرد که اوضاع اقتصاد خرد ما که تابعی از اقتصاد کلان است، خیلی خوب نیست. تجمیع اقتصاد خرد در روستاها نیست و مراکز اصلی تولید کالا و خدمات، در وضعیت مطلوبی به سر نمی برند که عاملی برای مهاجرت داخلی شده است. یکی از اهداف اقتصاد خرد بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطهٔ نسبی پولی بین کالاها و خدمات است. همچنین به بررسی موارد شکست بازار (مواردی که بازار قادر به تولید نتیجهٔ مطلوب و درخور نبوده) میپردازد و تئوریهایی را برای داشتن یک بازار رقابتی شرح میدهد. هر چندکه خانوارها تا حدی بر درآمد خود کنترل دارند یعنی می توانند تصمیم بگیرند که کار کنند یا کار نکنند ، در چه بازاری و چند ساعت کار کنند ولی این کنترل و انتخابها محدود است و اصولاً یافتن شغل بستگی به این دارد که جای خالی وجود داشته باشد.
- تابع فوق تابع تقاضا نام دارد که در آن مقدار تقاضای کالای x و Px قیمت آن کالا است .
- کشش عرضه و کشش تقاضا روی فروش کالا و خدمات چگونه تاثیر می گذارد و تابع چه عواملی است.
- اگر قیمت چای افزایش یابد تقاضا برای خرید آن از سوی مصرف کنندگان کاهش مییابد و قند نیز چون کالای مکمل چای است با کاهش تقاضا روبرو میشود.
- طی سال های اخیر با بهره مندی از یک فروشگاه آنلاین توانستیم همراه شما دوستان و علاقمندان کتاب و کتابخوانی به هر دو صورت حضوی و مجازی باشیم.
- ایشان در سمتهایی از جمله رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور، استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف و مشاور رییس کل بانک مرکزی مشغول بودند.
آلفرد مارشال اقتصاددان قرن نوزدهم این مهم را طبیعت اصلی انسانی دانسته و آنرا قانون نزولی بودن مطلوبیت نهایی نام داده است . به مثال عددی زیر برای روشن تر کردن مفهوم نزولی بودن مطلوبیت نهایی توجه شود . دراین قسمت به عرضه بنگاه ، عوامل موثر بر آن و منحنی مجله خبری بازرگانی بنگاه پرداخته می شود. بطورکلی عرضه حاصل رفتار تولید کننده است که بر اساس هدف مشخصی شکل می گیرد در این بحث فرض می شود هدف تولید کننده کسب حداکثر سود است . بنابراین درک می شود که عرضه کالا یا خدمت وابسته به عوامل موثر بر سود تولید کننده می باشد.
قیمت هر کالایی را میزان عرضه و تقاضای آن کالا در بازار تعیین میکند. اگر عرضهی هر کالایی از سوی عرضه کننده بالاتر از میزان تقاضا برای آن کالا باشد قیمت آن در بازار کاهش مییابد و اگر تقاضا برای هر کالایی از میزان عرضه آن بالاتر باشد برای ایجاد تعادل در بازار قیمت آن افزایش خواهد یافت. کتاب اقتصاد خرد نوشته دومینیک سالواتوره از جمله کتاب های مطرحی در این عرصه است که در سال ۱۹۷۴ میلادی منتشر شد و نشر نی در سال۱۳۸۶ با ترجمه حمید رضا ارباب منتشر شد. در این کتاب، ابزارهای تجزبه و تحلیل تئوریک بازار با ارائه مثال های عملی، به دانشجو آموزش داده می شود.
صادرات عنصری کلیدی در اقتصاد
جدول شماره که جدول تقاضا نام دارد تقاضای فرضی یک مصرف کننده را برای شکر در یک ماه نشان می دهد در این جدول مقادیر شکر تقاضا شده از طرف فرد در هر سطحی از قیمت شکر ادائه شده است. تقاضا و عرضه در این فصل در چارچوب بازار کالاها و خدمات بررسی می شود بدین منظور عوامل موثر بر تقاضای یک مصرف کننده و عرضه یک بنگاه و نیز منحنی های تقاضا و عرضه مربوط به هر یک از آنها معرفی خواهد شد . طبق جدول شماره هنگامی که تمامی کارگران در تولید غذا شرکت دارند 50 واحد غذا تولید می شود اما چون کارگری در تولید پوشاک شرکت ندارد ، پوشاکی بدست نمی آید . اسلام همچنین محدودیتهای اخلاقی برای استفاده از دارائیهای مسلمانان داده است و آنها را انزار می دهد که در روز قیامت از نحوه خرج کردن ثروت خود سوال می شوند . و دولت در قبال آن مسول است و مصلحت مشخصه و قائده دخالت دولت در امور مردم است.
ما با بهره مندی از یک تیم قوی سعی در جلب رضایت شما همراهان عزیز داریم و متعهد هستیم کتاب شما را به هر نقطه از ایران عزیزمان ارسال کنیم. میدانیم که همیشه نقص هایی در هر حرفه ای است، بنابراین به تازگی قسمت پیشنهادات و نظرات محصول راه اندازی کردیم و امیدواریم با نظرات خود ما را در ارائه هر چه بهتر یاری رسانید . فرجی، یوسف، تئوری اقتصاد خرد، تهران، شرکت چاپ و نشر وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، ۱۳۸۵، چاپ هفتم ص۸.
اقتصاد کلان