دیسک ترمز به چرخ متصل میشود و همزمان با چرخ میچرخد، دو طرف آن با لنتها احاطه شده است و کالیپر ترمز که همان محفظهی پیستون فرعی ترمز است، به لنتها متصل است. بهطور کلی عملکرد سیستم ترمز از نظر اصول فیزیکی یکسان هستند و تنها تفاوت آن ها در میزان اثربخش بودن و نحوهی انتقال نیروی به لنت ترمز ها هستند. شیوه کار در کمک ترمز سروو به این صورت است که پس از فشار دادن پدال مربوطه توسط راننده، نیروی بهوجود آمده به واسطه یک اتصال مکانیکی، شیر هوا را بسته تا هوای خارجی به سمت پشت دیافراگم هدایت شود. با ورود این هوا، اختلاف فشاری ایجاد میشود که منجر به افزایش قدرت ورودی از پدال شده و نیروی بیشتری را به سمت سیلندر اصلی هدایت میکند. مستقل از نوع عملکرد این ترمز به صورت دستی، پایی یا دکمهای (استفاده از موتور برقی بجای نیرو دست یا پا)، این ترمز در هر دو مدل دیسکی و کاسهای وجود دارد.
این خاصیت بیشتر در پیچها و مسیرهای پر خطر تا حد زیادی سرعت اتومبیل را کنترل میکند. همچنین از لغزش های حادثه ساز و یا تغییر جهتهای ناگهانی پیشگیری خواهد کرد؛ اما باید دید کدام یک از انواع ترمزهای ماشین میتوانند در نمونههای مختلف خودروهای سواری و باری بیشترین کارایی را داشته باشد. در سیستم ترمز مکانیکی نیروی پای راننده از طریق پدال ترمز به یک کابل واسط منتقل میشود و کابل نیروی وارده را به کفشکهای ترمز منتقل میکند.
قطعات سیستم ترمز فروشگاه لوازم یدکی کاشانی | توکو لیفتراک
کفشک ها از جنس فلز هستند و روی آنها ، لنت ترمز چسبانده میشود و یا پرچ میشود ، لنت ترمز باید مقاومت خوبی در برابر گرمای حاصل از اصطحکاک تماس با کاسه داشته باشد به این منظور لنت ها را از جنس فایبرگلاس و یا مواد نیمه فلزی میسازند . در گذشته این لنت ها را از جنس آزبست میساختند اما این ماده برای محیط زیست بسیار زیان آور است. در نهایت ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که سیستمهای چون ABS، EBD، CBC و … آپشنهای هستند که به ترمزگیری خودرو کمک مینمایند که در مقالات آتی به این تکنولوژیها نیز خواهیم پرداخت. بوسترها از یک بدنه فلزی که شامل یک سوپاپ، یک دیافراگم، فنر برگشت دهنده، یک صفحه معلق،و میله ای که از مرکز بوستر می گذرد از یک سو به پیستون سیلندر اصلی و از سوی دیگر به پدال متصل است.(یکی دیگر از بخش های اصلی بوستر،سوپاپ یکطرفه است). این یک نکته ی کلی در تمامی سیستم های ترمز است که با هر بار ترمز گرفتن ، انرژی جنبشی به گرما تبدیل شده و به هدر می رود. با وجود ترافیک های شهری و یا عادت های رانندگان این نکته به نظر می آید که میزان زیادی انرژی بدون آن که استفاده شده باشد به محیط وارد شده و هدر می شود.
- این پیچ از طریق فشار وارد آمده بر روی محفظه ترمز و نیز میل بادامک چرخانده میشود.
- حال تصور کنید در یک مسیر مستقیم و شرایطی کاملا مناسب و استاندارد اقدام به ترمزگیری نمایید.
- در اینجاست که خودروسازان برای ارتقای سیستم ترمز ماشین با بهکارگیری سنسور ترمز Abs از هرزگردی چرخها و قفل شدن آنها جلوگیری میکنند.
- این کابل که موجب اتصال پدال به سوپاپ چرخهای خودرو است، شرایطی فراهم میآورد تا با فشار دادن پدال، مایع درون سوپاپ جریان پیدا کند.
- این قطعه را برای ذخیره کردن هوای فشرده مورد استفاده قرار میدهند و این هوا درهنگام از کار افتادن کمپرسور مورد استفاده قرار میگیرد.
به علاوه، ترمز باید این جریان هوا را هدایت کند و در نهایت از انرژی فشار هوا برای تبدیل آن به نیروی مکانیکی برای متوقف کردن وسیله نقلیه بهره جوید. جزئیات سیستم ترمز کامیون ها که در ادامه به آن اشاره میکنیم، همین سه بخش و وظیفه اساسی را در بر میگیرد. در این شرایط به دلیل وزن واردشده به چرخهای عقب در هنگام ترمزگیری در مسیر مستقیم الخط نیرویی به چرخهای جلو وارد نمیشود؛ بنابراین چرخهای عقب به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل نیاز خواهند داشت. یکی از پرکاربردترین سیستم ترمز خودرو که امروزه مورد استقبال بیشتر خودروسازان قرار گرفته است ترمزهای دیسکی هستند. اصولاً ترمزهای دیسکی صدای کمتری دارند و در هرکدام از لنت های خودرو به یک اندازه ساییدگی به وجود میآورد.
لنت عقب پراید جهان لنت
آیا با عملکرد سیستم ترمز خودرو آشنایی دارید؟ سیستم ترمز خودرو بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای آن از همان ابتدای تولید خودرو موردتوجه طراحان بوده است. این موضوع شاید درمورد خودروهای اولیه خیلی بهصورت پیچیده و خاص مدنظر نبود، اما با پیشرفت تکنولوژی و با اضافهشدن سرعت بهعنوان یک شاخصه مهم در خودرو بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرد. هوای فشرده از طریق دریچههای پنوماتیکی مانند شیر ترمز پایی، شیر حفاظتی چهار مداره یا شیر ترمز تریلر کنترل میشود. ترمز دستی تنها زمانی آزاد می شود که فشار کافی در سیستم وجود داشته باشد. هنگامی که این مورد است، قطعات مکانیکی ترمز زمانی که راننده روی پدال ترمز پا می گذارد و هوای فشرده به سیلندرهای ترمز می رسد اعمال می شود. در قسمت اول سعی کردیم شما رو با مفاهیم ساده در مورد ترمز آشنا کنیم.