به گزارش عصر پنجشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی (آژانس خبری بازرگانی) سفارت ایران در مسکو، این قرارداد بین موسسه جهاد استقلال ایران و هلدینگ (شرکت مادر تخصصی) اوراسیا آگرواکسپرس منعقد شد.
در این مراسم کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه بر توسعه همکاری ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد و امضای این قرارداد را حاصل تلاش دو طرف برای توسعه روابط خواند.
هدف از انعقاد این قرارداد، تسهیل تجارت محصولات غذایی در کشورهای منطقه و استفاده از توان ترانزیتی ایران برای ارسال غلات، گوشت و دانه های روغنی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی است.
بر اساس این گزارش، موسسه جهاد استقلال به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی و شرکت هلدینگ آگرواکسپرس اوراسیا به نمایندگی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا این قرارداد را امضا کردند.
شرکت های بزرگی از روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان اعضای هلدینگ Agroexpress هستند.
به گزارش آژانس خبری بازرگانی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی بین دولتی است که شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.
قرارداد تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چهارم ژانویه 1402 (25 دسامبر 2023) در نشستی با حضور مقامات 6 کشور طرف قرارداد در شهر سن پترزبورگ روسیه به امضا رسید. برای اثربخشی این توافقنامه نیاز به تصویب شورای اسلامی و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه دارد.
با انعقاد این قرارداد، حدود 87 درصد از صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون عوارض گمرکی انجام می شود و در مقابل، صادرات این کشورها به کشورمان انجام می شود. کشورها. کشور از این مزیت برخوردار خواهد بود.
پیش نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا در مورد تعرفه های ترجیحی صادرات در تاریخ 5 ژوئیه 2017 در ایروان امضا شد و همچنان در حال اجراست.
پیش از این در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با باکیت جان ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درخواست رسمی عضویت کشورمان به عنوان ناظر در این اتحادیه ارائه شد.
کریدور شمال-جنوب که محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال 2000 برای ایجاد کریدور حمل و نقل کالا بود، طی سال های بعد شاهد پیوستن تعدادی از کشورهای دیگر به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه باعث شد این کشورها به این مسیر ترانزیتی بپیوندند این است که مسیرهای مشترک ارسال کالا از هند به شهر سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز می گذرد، حدود 14500 کیلومتر طول دارد، در حالی که کریدور شمال به جنوب تنها هفت مسیر است. . 1200 کیلومتر استفاده از این ظرفیت باعث کاهش 40 درصدی زمان حمل و نقل و 30 درصدی هزینه های حمل و نقل می شود.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را در بر می گیرد، از نظر راه آهن دارای حلقه مفقوده 162 کیلومتری بین رشت و آستارا است که در صورت توافق ایران و روسیه این مسیر ریلی را اجرا می کند و آسیای جنوبی از طریق کوتاه ترین مسیر راه آهن بین سن پترزبورگ و خلیج عربی به شمال اروپا متصل خواهد شد.
بر اساس اعلام سفیر ایران در روسیه، در سال 2023 برای اولین بار در قسمت شرقی این کریدور جابجا شد و 650 هزار تن کالا از این مسیر حمل شد دریا و در مسیر کریدور که از 6 میلیون تن در سال 2022 به 10 میلیون تن در سال 2023 رسید.
به گفته کاظم جلالی، در مسیر (مسیر) غربی کریدور که از روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران می گذرد، سه میلیون تن کالا در سال 2023 عبور کرده است. این در حالی است که بیشترین حجم مبادله بار در سال های گذشته بین 1.5 تا 2 میلیون تن بوده است.
منبع: https://www.irna.ir/news/85494948/%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D9%88-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1