• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
آژانس خبری بازرگانی
  • اخبار
No Result
View All Result
  • اخبار
No Result
View All Result
آژانس خبری بازرگانی
No Result
View All Result
صفحه اصلی اخبار

فرش اردبیل بیش از ترویج آموزش نیازمند بازاریابی است

سید رضا فاطمی امین توسط سید رضا فاطمی امین
24 آبان 1401


به گزارش آژانس خبری بازرگانی فرش اردبیل از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است به طوری که در دوره حاکمیت صفویان بر این شهر و استان نیز در اوج بالندگی و رشد بوده است و تولید فرش در استان اردبیل با مختصات و ویژگی‌های هنری خاص خود، به طور کلی در جای جای این استان رایج بوده و هست و عشایر این استان نیز در این راستا نقش مهمی داشته و دارند.

با وجود دیرینگی و بالندگی هنر و صنعت فرش در اردبیل، متاسفانه بازار اقتصادی این صنعت ارزشمند مطلوب نیست به طوری که تولیدکنندگان و بافندگان فرش در استان اردبیل به طور کلی از ضعف بازار تقاضا و نبود بازاریابی مناسب برای تولیدات خود، رنج می‌برند.

برای واکاوی این موضوع و بررسی علت‌ها و راهکارهای گشایش اقتصادی برای هنر و صنعت فرش اردبیل، گفت و گویی با حسین وثوقی از تولیدکنندگان باسابقه فرش و عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ترتیب داده‌ایم که به شرح زیر می خوانید.

آژانس خبری بازرگانی: آقای وثوقی ارزیابی شما از وضعیت فعلی بازار داخلی و خارجی فرش اردبیل چگونه است؟

وثوقی: فرش اردبیل چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی قدر و ارزش خود را دارد اما محدودیت‌هایی که به طور کلی در مناطق کوچک مشهود است، مانع بالندگی و نقش آفرینی بیشتر هنر و صنعت فرش می‌شود.

شرایط نامناسب تقاضا و رقابت در بازار نیز از دلایل عقب‌ماندگی فرش اردبیل در بازارهای داخلی و خارجی است که بهبود آن می‌تواند تسهیل‌گر ایفای نقش بیشتر این فرش در عرصه داد و ستد و چرخه اقتصاد باشد.واقعیت این است که بازارهای فرش ما به طور عمده کشورهای توسعه یافته در اروپا، آمریکا و روسیه هستند و چین نیز در سالهای اخیر به اینها اضافه شده است و رونق بازار فرش به عواملی نظیر سطح بالای درآمد و وجود فرهنگ غنی و باستانی در کشورهای متقاضی بستگی دارد.

با وجود اینکه فرش اردبیل از حیث تاریخی و از نظر مواد اولیه از جایگاه و منابع خوبی برخوردار است، اما رشد هنر و صنعت فرش در کنار اینها به شرایط داخلی مناسب و وجود صنایع مرتبط قوی نیاز دارد و باید صنایع حمایت کننده برای آن فراهم شود.

علاوه بر این شرایط نامناسب تقاضا و رقابت در بازار نیز از دلایل عقب‌ماندگی فرش اردبیل در بازارهای داخلی و خارجی است که بهبود آن می‌تواند تسهیل‌گر ایفای نقش بیشتر این فرش در عرصه داد و ستد و چرخه اقتصاد باشد.

فرش اردبیل بیش از ترویج آموزش نیازمند بازاریابی است

آژانس خبری بازرگانی: چه راهکارهایی برای بهبود اقتصاد فرش اردبیل دارید؟

وثوقی: برای بهبود شرایط اقتصادی فرش، باید قدرت اقتصادی استان ارتقا یابد و درآمد خانوارها افزایش یابد تا تقاضا برای فرش به عنوان یک کالای لوکس افزایش یافته و چرخه اقتصادی این هنر و صنعت تقویت شود و وجود و فعالیت کارخانه‌های ریسندگی و حتی افزایش زیرساخت‌های حمل و نقل مناسب در استان نیز در این خصوص موثر است.

از نظر بازار و شرایط رقابت‌پذیری فرش اردبیل نیز متاسفانه  شرایط مطلوب نیست به طوری که شاید امروز بیش از ۴۰ تا ۵۰ نفر در استان اردبیل پروانه فروش فرش نداشته باشند. اما به طور کلی دو عامل بر روی فرش اردبیل سنگینی می‌کند که اگر به رفع آنها اقدام شود، شاهد رونق و توسعه هنر و صنعت فرش خواهیم بود

نخستین مورد بحث فروش است که بسیار حائز اهمیت است عامل و مولفه دوم نقشه و طراحی فرش است. اگر تصمیم‌گیران این حوزه روی بازاریابی و فروش فرش و چرخه اقتصادی آن بیشتر تمرکز کنند، مانع بزرگی از سر راه رونق و توسعه این هنر و صنعت برداشته خواهد شد.

آژانس خبری بازرگانی: به طور مصداقی چه اقداماتی باید انجام شود؟

وثوقی: باید از مرکز کشور نسبت به فرش اردبیل حمایت‌های لازم اعمال و بازار اختصاصی فرش اردبیل در پایتخت ایجاد شود و متاسفانه در مرکز کشور، فروشنده عمده فرش اردبیل نداریم و هزینه برگزاری نمایشگاه‌های فرش، بسیار بالاست و حمایت بخش دولتی را می‌طلبد.

به عنوان مثال، برگزاری هر متر مربع فضای نمایشگاهی فرش در آلمان حدود ۲۰۰ یورو هزینه دارد و با احتساب مخارج رفت و آمد، ۱۰ میلیارد ریال هزینه برمی‌دارد و تامین این مخارج از عهده تولیدکنندگان و تجار فرش بر نمی‌آید و مقرون به صرفه نیست؛ در حالی که این هزینه‌ها در سایر کشورها از ناحیه دولت‌ها تامین می‌شود و این کار، بازار و فروش فرش را تقویت می‌کند.

برای رونق هنر و صنعت فرش اردبیل و به طور کلی ایران، تامین سرمایه و تسهیلات بانکی در اولویت نیست بلکه اگر دولت در حد تامین مالی از تولیدکنندگان فرش اردبیل حمایت کند و مهم‌تر از آن، زمینه حضور اقتصادی آنها را در بازارهای بین المللی فراهم کند، شکوفایی بیشتر فرش را شاهد خواهیم بود.

آژانس خبری بازرگانی: نقش اتاق بازررگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان در این زمینه چه می‌تواند باشد؟

وثوقی: اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز می‌تواند در بهبود چرخه اقتصادی فرش اردبیل موثر باشد و در این رابطه نیز تلاش می‌شود و در ابتدا همین اتاق را فرشچی‌ها راه‌اندازی کردند و البته برای نقش‌آفرینی بیشتر اتاق، شرایط اقتصادی کشور، تحریم‌ها و بخصوص تحریم‌های بانکی نیز موثر است.

آژانس خبری بازرگانی: از نظر دانش فرش و آموزش بافت آن با چه مشکلات وموانعی روبرو هستید؟

وثوقی: در خصوص آموزش فرشبافی و ارائه دانش آن در استان تجربیاتی وجود دارد و حتی در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز اقداماتی صورت گرفته اما در کل، این کار جلو نرفته و ادامه نیافته است. به عقیده من از نظر دانش فرش، مشکل و کمبودی نداریم و دانشگاه‌ها باید در زمینه بازاریابی و مارکینگ یا برندسازی فرش اردبیل و ایران بیشتر تمرکز کنند.

فرش، جزو کالاهای لوکس است و رونق اقتصادی آن نیاز به بازاریابی کلان دارد و بجای توسعه دانش فرش، باید روی توسعه بازاریابی و فروش تولیدات آن بیشتر کار شده و در دستور کار مسئولان و مدیران این حوزه قرار گیرد.

آژانس خبری بازرگانی: آیا به جز برند فرش وثوق، برندهای دیگری در استان ایجاد شده و زمینه انتقال دانش فرش برای استان مرزی اردبیل تا چه حد فراهم است؟

وثوقی: من و نیاکانم به طور خانوادگی ۹۰ سال است که در هنر و صنعت فرش دست‌بافت فعال هستیم و برند و مارک معروف فرش وثوق نیز همچنان ارزش و جایگاه خود را دارد و خوشبختانه برندها و مارک‌های جدیدی نیز مشاهده می‌شود و در حال رشد و تقویت هستند.

اغلب تصور می‌شود جمهوری آذربایجان به لحاظ همسایگی با استان اردبیل می‌تواند متقاضی یا بازار خوبی برای فرش اردبیل باشد، اما چون این کشور خودش تولیدکننده فرش است، در برابر فرش اردبیل مقاومت می‌کند که این امر البته در حوزه بازار، واکنشی طبیعی است.

فرش اردبیل و به طور کلی فرش ایران می‌تواند از نظر تشریک مساعی و انتقال دانش فنی و تجربیات هنری، برای هنر و صنعت فرش کشورهای مختلف نظیر جمهوری آذربایجان مفید باشد و برای این کشور همسایه می‌توانیم در عرصه طراحی، ریسندگی، ترمیم فرش و قالیشویی خدمات ارائه کنیم.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است و بیش از ۵۰ هزار بافنده فرش دستبافت در این استان شناسایی شده‌اند و میزان تولید آنها به ۹۰ هزار متر مربع در سال می‌رسد.



منبع

سید رضا فاطمی امین

سید رضا فاطمی امین

Recommended.

نکات کلیدی در اخذ پاسپورت دومینیکا-بیات گروپ

2 دی 1401

رشته های فنی و حرفه ای برای انتخاب رشته پایه نهم

18 خرداد 1401

رشد ۵۱ درصدی کشف قاچاق با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون تومان

14 تیر 1401

تنفس یک ساله مالیاتی اصناف به مجلس می‌رود

24 خرداد 1401

هوشمندسازی فضای اصناف، ضرورت امروز کشور است

16 شهریور 1401

تاکید ایران و روسیه برای اهمیت کریدور شمال-جنوب برای توسعه صادرات

2 شهریور 1401

استفاده از پول‌های ملی در مبادلات بانکی کشورهای حاشیه دریای خزر

20 مهر 1401

اتاق اصناف و سازمان فنی‌وحرفه‌ای تفاهم‌نامه امضا کردند

31 مرداد 1401

آثار اقتصادی واکسیناسیون در دولت سیزدهم؛ خروج اقتصاد از قرنطینه رکود

30 خرداد 1401

فروش باتری یو پی اس UPS صبا باتری قیمت باتری ups صبا باتری با گارانتی معتبر-مستر انرژی پلاس

30 آذر 1401

2 – شورای پول و اعتبار

18 خرداد 1401

صفر تا صد مراحل ترخیص کالا از گمرک به زبان ساده

18 خرداد 1401

بخش خصوصی، همراهی با دولت در مسیر توسعه را وظیفه خود می‌داند

2 شهریور 1401

افزایش تجارت ایران و عمان به ۲ میلیارد دلاری تا پایان سال

25 خرداد 1401

5 شگفت‌انگیز هک بازرگانی

18 خرداد 1401

تراز تجاری مثبت در دولت سیزدهم/ ترانزیت ۱۶ میلیون تن کالا در ۱۴ ماه

7 آذر 1401

دیپلماسی اقتصادی از ضرورت‌های امروز کشور است

25 تیر 1401

کوکوین بونوس Kucoin Bonus آکادمی سرمایه دیجیتال

25 آبان 1401

صادرات استان بوشهر ۶۲ درصد افزایش یافت

9 مهر 1401

سه انتصاب جدید در بانک مرکزی

18 خرداد 1401

الزام بازگشت قیمت‌ کالاهای اساسی به شهریور ۱۴۰۰ موجب کسری بودجه می‌شود

16 مرداد 1401

صادرات غیرنفتی بوشهر افزایش یافت

7 تیر 1401
حضور ۷۰ شرکت ایرانی در قطر/ تاکید بخش خصوصی بر توسعه مبادلات تجاری ایران و قطر

هیات تجاری-بازاریابی از شرکت‌های توانمند تولیدی صادراتی به قطر اعزام می‌شود

15 خرداد 1401

رشد تجارت خارجی با تصمیمات فاطمی‌امین/ پیشتازی صادرات نسبت به واردات در بهار ۱۴۰۱

2 تیر 1401

اجرای پروژه تیر الکترونیک بین گمرکات ایران و هند برای نخستین بار

23 شهریور 1401

پربازدید

Sitemap

Trending.

No Content Available

اژانس خبری بازرگانی مرجع انعکاس اخبار بازرگانی ایران است

ما را دنبال کنید

دسته‌ها

  • اخبار
  • دسته‌بندی نشده

Recent News

آسانسور چیست؟ انواع و کارایی هرکدام + قیمت خرید و فروش اسانسور سخاوت

14 بهمن 1401

پشتیبانی شبکه و نگهداری سرور ⬅️ کلینیک تخصصی IT-ترازنت

13 بهمن 1401
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه خقوق برای commercena.ir محفوظ است

No Result
View All Result
  • Home

کلیه خقوق برای commercena.ir محفوظ است