29 مهر به عنوان «روز ملی صادرات» در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد که دلیل آن اهمیت صادرات در بهبود شاخصهای اقتصادی، تامین نیازهای خارج از کشور و «جهش تولید» است. در داخل کشور
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا).، از سال 1376 با تصویب شورای کل فرهنگ کشور 29 جهیزیه “روز ملی صادرات” مقرر شد هر ساله در این تاریخ سازمان توسعه تجارت ایران به منظور توسعه فرهنگ صادرات کشور و تشویق صادرکنندگان، فعالان اقتصادی و تجار کشور، همایش روز ملی صادرات را برگزار و از صادرکنندگان برتر تجلیل کند.
چین مهمترین مقصد صادراتی ایران محسوب می شود
آسیا در پنج ماهه نخست سال جاری (1403) عنوان بزرگترین بازار صادرات ایران را در اختیار داشت. بر اساس آخرین آمار گمرک، بیشترین سهم از صادرات ایران در پنج ماهه نخست سال جاری به کشورهای آسیایی اختصاص داشته است. چین مهمترین مقصد صادراتی ایران محسوب می شود شناخته شده بود
محمدعلی دهقان الدهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت وی چندی پیش در اولین نشست خبری خود در آستانه روز ملی صادرات گفت: یکی از مزیت های سازمان توسعه تجارت این است که روزی در تقویم ملی کشور با آن نام بهانه ای برای قدردانی از صادرکنندگان در نظر گرفته شده است. ” بیست و هشتمین مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه به عنوان یکی از مهمترین بهره برداران خدمات این سازمان در سال جاری با حضور رئیس جمهور برگزار می شود.
وی با بیان اینکه تاکنون فرآیندهای لازم برای ارزیابی صادرکنندگان در بخش های مختلف انجام شده است، افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان توسعه تجارت و در قالب کمیته ای متشکل از نمایندگان بخش خصوصی به ویژه نوار غزه. ” اتاق بازرگانی و تعاون، ارزیابی هایی انجام شده و در نهایت پس از طی مراحل کارشناسی، نتیجه نهایی به تایید کمیته خواهد رسید. در مجموع در 50 گروه کالا و خدمات شامل 400 گروه کالایی، 5 گروه فناوری و 5 گروه خدماتی ارزیابی انجام می شود و صادرکنندگان نمونه و برجسته در بیست و نهم مهرماه روز ملی صادرات انتخاب، معرفی و تجلیل می شوند. ”
– افزایش صادرات و کاهش تراز تجاری منفی در سال جاری
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه در خصوص آمار صادرات در شش ماهه نخست سال جاری (1403 هجری شمسی) گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه حدود 70 میلیون تن از نظر وزنی صادر شده است. ارزش این حجم صادرات 25.8 میلیارد دلار در مقایسه با حجم صادرات در مدت مشابه سال گذشته، 3.4 درصد از نظر وزنی و 6.5 درصد افزایش ارزشی داشته است. افزایش تا پایان سال ادامه خواهد داشت تا تراز تجاری منفی جبران شود.
دهگان دانوی، پنج بازار بزرگ صادراتی و مقصد صادراتی این کشور چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان هستند وی گفت: چین با کمی بیش از هفت میلیارد دلار، دومین مقصد صادراتی ما با حدود 5.2 میلیارد دلار بوده است این پنج کشور به ترتیب 75 درصد از صادرات ما را تشکیل می دهند.
وی با اشاره به اینکه به زودی اولین جلسه شورای عالی صادرات تشکیل و جلسات آن از سر گرفته می شود، گفت: در جلسه ای که اخیرا با معاون اول رئیس جمهور داشتیم بر این موضوع تاکید شد و ایشان نیز تایید خود را اعلام کردند. ” آنها این کار را کردند و امیدواریم به زودی شاهد دیدار آنها باشیم. امیدواریم مصوبات این شورا بر اساس اصل 138 باشد تا معادل مصوبات هیات وزیران و قابل تصویب باشد.
افزایش 12 درصدی صادرات پتروشیمی
بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، درآمدهای گمرکی کشور از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه شامل نفت خام، کوره، خدمات فنی و مهندسی و تجارت چمدانی بالغ بر 41.7 میلیارد دلار بوده است. میانگین ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی 362 دلار برآورد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.56 درصد رشد داشته است.
بر اساس این آمار، صادرات محصولات پتروشیمی در پنج ماهه نخست سال جاری بالغ بر 9.8 میلیارد تن با حجم وزنی 24.5 میلیون تن بوده که حاکی از رشد 12.8 درصدی ارزش تجاری و رشد 12.5 درصدی در ارزش تجاری است. وزن صادرات . بر اساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، گاز طبیعی مایع به ارزش 202 میلیارد دلار، پروپان مایع به ارزش 1.4 میلیارد دلار و متانول به ارزش 1.1 میلیارد دلار سه منبع اصلی هستند. اقلام ظروف سرداتی در این دوره.
7 کشور مقصد 82 درصد کالاهای ایرانی در نیمه نخست امسال هستند
بررسی مقاصد صادراتی ایران نشان می دهد که در نیمه نخست امسال 7 کشور 81 درصد وزن و 82 درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس چین 7.2 میلیارد دلار، عراق 5.2 میلیارد دلار، امارات 3.4 میلیارد دلار، ترکیه 2.4 میلیارد دلار، افغانستان 1.1 میلیارد دلار، پاکستان یک میلیارد دلار و هند یکی از مقاصد اصلی صادرات کشورمان است. این کشور در این مدت بالغ بر 900 میلیون دلار بوده است.
هفت کشور نیز 77 درصد وزن و 83 درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس، امارات متحده عربی با 10 میلیارد دلار، چین با 8.5 میلیارد دلار، ترکیه با 5.1 میلیارد دلار، آلمان با 1.2 میلیارد دلار، فدراسیون روسیه و هند هر کدام با 800 میلیون دلار و هنگ کنگ با 600 میلیون دلار وارد بازار می شوند. در مجموع در نیمه اول سال جاری، چین با 15.7 میلیارد دلار، امارات با 13.4 میلیارد دلار و ترکیه با 7.5 میلیارد دلار سه شریک تجاری اصلی این کشور بودند.
صادرات نفت 43 درصد رشد کرد و ایران موفق شد تحریم های آمریکا را دور بزند
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گزارش سال گذشته (1402) خود، درآمد کشور از محل صادرات نفت و گاز در سال گذشته (1401) را بیش از 55 میلیارد و 400 میلیون دلار اعلام کرد و شاهد افزایش بیش از این میزان بود. بیش از 43 درصد افزایش بیش از 40 درصدی درآمدهای نفتی ایران را میتوان در ارتباط مستقیم با افزایش فروش نفت، تسویه بدهیهای گازی و توسعه ساخت پالایشگاهها و پالایشگاههای نفت در آبهای فراسرزمینی مشاهده کرد.
این موارد بخشی از پازل بزرگ دیپلماسی انرژی فعال و پویا دولت سیزدهم است. گفته می شود ارزش صادرات نفت ایران تنها در سال 2022 به 42 میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با 25 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 2021، 7 میلیارد و 900 میلیون دلار در سال 2020 و 19 میلیارد و 400 میلیون دلار، رشدی باورنکردنی در سال 2019 است. .
جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم وی از افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در ابتدای این دولت تولید نفت حدود 2.3 میلیون بشکه در روز بود اما امروز تولید نفت ایران به 3.3 میلیون بشکه رسیده است. بشکه در روز نکته مهم این است که روغنی که تولید می شود در پالایشگاه های داخلی مصرف می شود یا صادر می شود.
اگرچه در ابتدای دولت سیزدهم، کشور 78 میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شده داشت، اما گزارش ها حاکی از افزایش بیش از 5 برابری درآمد نفتی ایران در دو سال دولت سیزدهم است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین درآمد ایران از فروش نفت را به ارزش ۱۹ میلیارد دلار در ۵ ماه سال ۲۰۲۲ اعلام کرد و اعلام کرد که کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ به ۵۴ میلیارد دلار خواهد رسید که معادل ۶.۵ درصد کل درآمد نفتی اوپک در سال جاری است. سال یک دوره بود. پس از خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک در ماه می 2017، صادرات نفت ایران و درآمدهای حاصل از این بخش کاهش یافت.
طبیعتاً با روی کار آمدن دولت سیزدهم، صادرات نفت و جمع آوری درآمدهای ایران رشد چشمگیری داشته است، به گونه ای که استفاده از راهکارهای مختلف برای افزایش فروش و صادرات نفت علیرغم تحریم ها مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که آمارهای اقتصادی نشان می دهد. بهبود شرایط برای صادرات نفت
اوجی وزیر نفت در دولت سیزدهم در فروردین 1402 هجری شمسی گفت که در سال گذشته (1401) 190 میلیون بشکه بیشتر از سال 1399 و 83 میلیون بشکه بیشتر از سال 1400 صادر شده است و پیش بینی می شود امسال (1402) ) یک رکورد جدید در صادرات نفت خواهد بود
وی تصریح کرد: در خصوص اینکه یکی از ادارات تامین کننده نیاز ارزی کشور، وزارت نفت در دولت سیزدهم است، با وجود تشدید تحریم های ظالمانه، خوشبختانه به لطف خداوند و تلاش همکاران و در صنایع نفت و گاز در کشور رکوردهای مثبتی در زمینه صادرات نفت خام دارد و آن هم میعانات گازی، نفت و محصولات پتروشیمی است.
ایران سومین تولیدکننده نفت اوپک است
ناگفته نماند که بر اساس آخرین گزارش اوپک، تولید نفت خام ایران در آگوست 2023 با 143 هزار بشکه افزایش به 3 میلیون بشکه رسید و پس از عربستان سعودی و عراق در جایگاه سوم قرار گرفت. گزارش سپتامبر اوپک همچنین نشان می دهد که 13 عضو این سازمان در ماه اوت (مرداد-شهریور) 27 میلیون و 449 هزار بشکه نفت خام تولید کردند که 113 هزار بشکه بیشتر از 27 میلیون و 336 هزار بشکه در ماه جولای است.
بر اساس گزارش سپتامبر اوپک، پس از عربستان سعودی با تولید روزانه 8 میلیون و 967 هزار بشکه و عراق با تولید روزانه 4 میلیون و 277 هزار بشکه، ایران با تولید روزانه 3 میلیون بشکه در رتبه سوم قرار گرفت. ایران در اوت 3 میلیون بشکه نفت خام تولید کرد که 143000 بشکه بیشتر از ژوئیه 2023 (تیر-مرداد 1402) است.
به گفته تحلیلگران، افزایش صادرات نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم های آمریکاست. حقیقت این است که موفقیت ایران در فروش و صادرات نفت به قدری چشمگیر بود که رئیس جمهور آمریکا را مجبور به واکنش کرد. در نوامبر 2014، رئیسجمهور آمریکا در سخنانی در مخالفت با وعدههای کاخ سفید مبنی بر لغو تحریمهای سرکوبگرانه علیه ایران و بازگرداندن واشنگتن به برنامه جامع اقدام مشترک، خواستار کاهش خرید نفت ایران از کشورهای واردکننده شد. . این اظهارنظرها نشان می دهد که ایران در فروش و صادرات نفت خود مسیر درستی را طی کرده است.
آمارهای اقتصادی نیز نشان می دهد که رشد اقتصادی کشور با نفت بیشتر از رشد اقتصادی بدون نفت است که نشان دهنده افزایش درآمدهای نفتی ایران است. به گفته مسئولان از ابتدای دولت سیزدهم با بسته اقدامات انجام شده حتی یک سنت از پول صادرات نفت و میعانات گازی بلوکه نشده است و همه پول خود را دریافت کرده ایم.
ترویج صادرات غیرنفتی راه حل توسعه تجارت کشور است
کارشناسان معتقدند یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین حوزه های تولید ناخالص داخلی کشور عبارتند از: “صادرات غیر نفتی” که می تواند تولید ناخالص داخلی را از طریق کانال های مختلف تحت تاثیر قرار دهد. اقتصاد ایران که به دلیل درآمدهای نفتی و نوسانات زیاد آن نتوانسته است بخش غیرنفتی خود را به درستی بهبود بخشد، می تواند در شرایط کمبود درآمدهای نفتی، از جایگزینی صادرات غیرنفتی برای جبران صادرات نفتی بهره مند شود. این اقدام یکی از نیازهای اقتصادی کشور برای تبدیل به یک اقتصاد سالم با درآمد پایدار است. برای تسریع صادرات غیرنفتی باید به ماهیت ساختار فعلی توجه شود و سپس تحول ساختاری در حوزه صادرات ایجاد شود.
با یک نگاه اجمالی می توان گفت صادرات غیرنفتی از مشکلات عدیده ای از جمله موانع قراردادهای ارزی، نوسانات بالای نرخ ارز، نبود سیستم ارزی مشخص، افزایش هزینه های تولید و عدم وجود مناسب و مستمر رنج می برد. بازاریابی سیستم ضعیف دیپلماسی اقتصادی و غیره تعیین استراتژی تجاری مناسب برای کشور و نحوه تعامل با اقتصاد جهانی یکی از مراحل مهم سیاست تجاری کشور است و وجود چنین استراتژی مناسبی به صادرکنندگان این امکان را می دهد که برای بازاریابی محصولات خود برنامه ریزی کنند و تولید و اشتغال را افزایش دهند. .
هنوز باید “اصلاحات ساختاری” (اصلاح و تقویت قوانین، مقررات، عملیات و مقررات تجارت خارجی)، وی بخشهایی از اقتصاد کشور را که دارای مزیتها و سیستمهای تولید با تکنولوژی بالا در آن بخشها هستند، شناسایی کرد. در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت مهمی دارد.
قدم بعدی در جهت انتقال فناوری استفاده از روش های مختلف از جمله فعال سازی دستگاه دیپلماسی کشور این است که بتوانیم با کاهش مشکلات تحریم ها و ارتقای سطح رقابت پذیری کالاهای داخلی به سطح قابل قبولی در سطح استانداردهای رقابتی بین المللی، واردات فناوری لازم برای جهش تولید را تسهیل کنیم.
“بازاریابی فعال”این اقدام دیگری است که نیازمند فعال سازی حداکثری سازمان توسعه تجارت و کارگزار اقتصادی وزارت امور خارجه است. این دو سازمان باید با تکیه بر مشاوران بازرگانی توانمند و مجرب، بازاریابی فعال صادراتی محصولات داخلی را انجام دهند. همچنین تلاشهای دیپلماتیک از جمله نشستهای مستمر، دورهای و مشترک مقامات و فعالان اقتصادی ایران و کشورهای بزرگ شریک تجاری برای تبادل نظر و امکانسنجی روش و زمینههای همکاری تجاری برای خنثیسازی تحریمها از اهمیت اساسی برخوردار است.
“وجود بازارهای جایگزین” امکان تبادل با آنها در شرایط تحریم وجود دارد همکاری و عضویت در فدراسیون های منطقه ای دستیابی به منافع تجاری متقابل برای طرفین، شناسایی بازارهای جایگزین برای بازارهای موجود و گسترش روابط تجاری برای محصولات داخلی می تواند بسیار موثر باشد.
بر اساس موارد فوق، صادرات نقش موثری در ایجاد تعادل در تراز تجاری و رفع نیازهای کشور به نحوی دارد که به نفع مطلوبی دست یابد، به طوری که رشد صادرات منجر به افزایش دارایی های ارزی، کاهش توان پولی کشور می شود. و – تقویت دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سایر ملتها. در این راستا در سال های اخیر شاهد افزایش چند جانبه صادرات نفت و توسعه صادرات غیرنفتی بوده ایم که با پیشرفت زیرساخت های کشور ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام/
منبع: https://www.isna.ir/news/1403072821641/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%AB%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%82%D9%88%DB%8C-%DB%B7-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%AF-%DB%B8%DB%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C