مجلسی با اشاره به موفقیت پژوهشگران این شرکت در بومیسازی تولید زنجیرهای شنی، تصریح کرد: با تلاش متخصصین و کارکنان این شرکت با تکیه بر روش مهندسی معکوس و بهرهمندی از تجهیزات موجود، به دانش فنی ساخت این محصول دست یافته و برای نخستینبار به تولید این محصول در کشور نائل شدهایم. بعد از تولید نمونههای تحقیقاتی و آزمایشگاهی، قطعه عملکردی نیز با موفقیت تولید شد و مورد آزمایش قرار گرفت و اکنون، وارد فاز تولید انبوه این محصول شدهایم. در کنار تولید انبوه زنجیرهای شنی، طراحی و ساخت سایر قطعات زیر و بند ماشینآلات راهسازی و معدنی را نیز در دستور کار داریم.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان تأکید کرد: با توجه به بازار بسیار وسیع این حوزه، تنها خلأ موجود، جذب سرمایهگذاری متناسب با نیاز بازار است که زمینه تولید با تیراژ بالا، ارتقای کیفیت و قیمت پایینتر نسبت به رقبای خارجی را ممکن میکند. از طریق یک سرمایهگذاری وسیع میتوانیم در یک بازه ۵ ساله علاوه بر تأمین کامل نیاز کشور و جلوگیری از واردات این محصول، زمینه صادرات و ارزآوری به کشور را نیز فراهم کنیم.
این شرکت دانشبنیان ظرفیت تولید سالیانه ۴ هزار رشته زنجیر شنی را دارد. با سرمایهگذاری مناسب در حوزه تولید زنجیرهای شنی و قطعات زیر و بند، علاوه بر تامین کامل نیاز بازار و فراهم شدن زمینه صادرات، از خروج سالیانه تا ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری میشود.
این محصول از فولاد آلیاژی ساخته شده و بحث اصلی درخصوص طراحی و ساخت این قطعه، بحث عملیات حرارتی و میزان سختی مورد نیاز برای ساخت آن است.
یکی از اجزای اصلی زیربندی ماشینآلات راهسازی و معدنی، «زنجیرهای شنی» مخصوص بولدوزها و بیلهای مکانیکی است. این زنجیرها به دلیل قرار گرفتن روی سطوح مختلف از جمله سطوح شنی، خاکی یا سنگلاخی و بر اثر وزن زیادی که تحمل میکنند، دچار فرسایش شده و نیاز به تعویض و بازبینی دورهای دارند.
زنجیرهای شنی ویژه ماشینآلات راهسازی و معدنی که از سوی یکی از شرکتهای دانشبنیان بومیسازی شده است، امروز رونمایی شد.
وی خاطرنشان کرد: جهت تولید قطعات زیر و بند در داخل کشور تولیدکننده عمدهای وجود نداشته و اکثرا این قطعات از کشورهایی مانند کره جنوبی، ایتالیا و چین که دانش فنی تولید این محصول را در اختیار دارند، وارد میشوند که ارزبری بسیار بالایی هم دارند.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1402071208236/%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C
به گزارش ایسنا، در حاشیه نمایشگاه بینالمللی ماینکس ۲۰۲۳، از زنجیرهای شنی ویژه ماشینآلات راهسازی با حضور دکتر خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پاویون شرکتهای دانشبنیان در دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (ماینکس ۲۰۲۳) رونمایی شد.
دانش فنی تولید زنجیرهای شنی در اختیار کشورهای محدودی از جمله ایتالیا، کره جنوبی و چین است؛ اما به همت پژوهشگران یکی از شرکتهای دانشبنیان، دانش فنی تولید این قطعه در کشور بومیسازی شده و به تولید انبوه رسیده است.
با این دستاورد، ایران در جمع معدود تولیدکنندگان زنجیرهای شنی قرار گرفت و گام مهمی در شکسته شدن انحصار و رفع مشکلات واردات این محصول برداشته شد.
مهندس محمدهادی مجلسی، مدیرعامل این شرکت دانشبنیان در خصوص تولید این محصول که همزمان با برگزاری نمایشگاه ماینکس ۲۰۲۳ رونمایی شد، گفت: حدود ۵۰ درصد هزینه ماشینآلات راهسازی و معدنی با توجه به نحوه کارکرد و عملکرد آنها، مربوط به قطعات زیر و بند است.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان افزود: برندهای معروفی مانند کوماتسو (KOMATSU) و کاترپیلار (CATERPILLAR) این قطعات را برای ماشینآلات خود میسازند و چند شرکت بزرگ دیگر از جمله ITR، ITM، DCF تولیدکننده تخصصی قطعات زیر و بندی ماشینآلات راهسازی و معدنی هستند.
وی تأکید کرد: زنجیرهای شنی در ماشینآلات راهسازی و معدنی مورد استفاده قرار میگیرد و طبیعتا، مخاطب اصلی محصول تولیدی ما، کلیه صنایع معدنی و راهسازی هستند که دامنه بسیار وسیع و گستردهای دارد.
مجلسی خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۶۰ نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستند. اگر این پروژه به صورت کامل و با حداکثر ظرفیت اجرایی شود، با توجه به اینکه تنها تولیدکننده زنجیرهای شنی در کشور هستیم، زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر فراهم خواهد شد.