از قدیم انسان ها متوجه شدند که چوب های رنگ شده زیبایی بیشتری دارند و نیز در برابر پوسیدگی و خراب شدم مقاومت بهتری پیدا می کنند. همچنین اگر در کرنودم آهن سه ظرفیتی ، آهن و منگنز دو ظرفیتی ، تیتانیوم و بالاخره مخلوطی از آهن دو و سه ظرفیتی به صورت پیگمنت باشد، به ترتیب رنگهای قهوهای ، عنابی ، آبی و سیاه دیده میشود. برای تهیه رنگ برای نقاشی، رنگدانهها را با مواد حلّال مناسب مانند روغن، موم، صمغ، عسل، خاک رس و … همچنین ممکن است رنگدانهها از ترکیبات شیمیایی ساختهشود. رنگدانههای طبیعی از عصاره گیاهان، جانوران، کانیها و مواد معدنی و حتی خود زمین گرفتهشوند. وجود کروم به صورت پیگمنت در کرندوم باعث رنگ قرمز این کانی میشود که در این حالت به آن یاقوت میگویند. رنگ، رنگی شدن، تجمع رنگدانه ها در بافتها. رنگ کاری چوب مولد زیبایی و تنوع چوبهای محیط زندگی ما دیباچه رنگ کردن چوب بحثی قدیمی است. هریک از مواد رنگی موجود در سلول گیاهی یا جانوری که به آن رنگ میدهد؛ رنگدانه.
ترکیب رنگدانههای لایه ای، مانند اکسید آهن میکایی (MIO) نفوذر رطوبت را در جوهای مرطوب کاهش میدهد و یا به تأخیر میاندازد و مقاومت کششی را بهبود میبخشد. ویژگیهای پیشرفتهای اکنون شامل رنگدانههای بی اثر مانند گلس فلیک است که به عنوان رنگدانهای لایه ای عمل میکنند. و برای جلوگیری از زنگ زدگی در تخریب پوشش به دلیل آسیب دیدگی کافی است. این پرایمرها ممکن است حاوی پیگمنتهای بازدارنده باشند تا باعث تداخل در روند خوردگی گردند. بطور مثال، زینک فسفات، یک رنگدانه یا پیگمنت بازدارنده خفیف است و بطور گسترده در فرمولاسیونهای اولیه پرایمرها استفاده میگردد. پرایمرهای زینک ریچ دستهای از اینگونه پرایمرها هستند. بسته به قرار گرفتن در شرایط Expose ، بایستی مقاومت در برابر آب و هوا، نور خورشید، محیط باز و چگالی را نیز فراهم کند. در صورت تأخیر اجتناب ناپذیر در اعمال لایهها، پوششهای زیرین باید سازگاری مناسبی با پوشش رویه تاک فام داشته باشند. پرایمرهای اپوکسی دوجزیی از نوع معمول این نوع پرایمرها هستند. بطور کلی، هرچه ضخامت این پوشش بیشتر باشد، طول عمر آن نیز بیشتر است. پوششهای میانی برای ایجاد ضخامت در کل فیلم سیستم رنگ استفاده میشوند. لایههای میانی به طور خاص برای افزایش محافظت خوردگی سیستم طراحی شدهاند و در صورت داشتن رنگدانه زیاد، نفوذپذیری به آب و اکسیژن را کاهش میدهند. پوششهای نهایی ظاهر و مقاومت سطح مورد نیاز سیستم را فراهم میکند.
این پیگمنت در اسید وقلیا حل می شود. از میان این رنگ ها می توان از آستریهای اولیه وسایل چوبی و رنگهای نهایی صنعتی مانند رنگهای چکشی و رنگارنگ نام برد. پیگمنت آلومینیم خواص ظاهری مختص به خود دارد و هنگامی که در هوا به شدت حرارت داده شود شروع به سوختن کرده و به اکسید آلومینیوم تبدیل می شود. در بعضی از رنگها وجود شبکه پیوسته فلزی مورد نیاز نیست اما وجود ذرات پولک مانند رنگدانه ضروری می باشد، که در این صورت از این نوع رنگدانه استفاده میکنند. محلول اسیدی آن می توان برای شناسایی یونهای آلومینیوم مورد استفاده قرار داد. این رنگدانه همراه با رزین های سیلیکونی برای ساخت رنگهایی که در درجات حرارت بالا مقاوم هستند مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر و همچنین به دلیل گرد و غبار آزار دهنده آن امروزه مصرف این نوع رنگدانه آلومینیوم بسیار محدود شده است. خواص آن عموما ً شبیه خمیر آلومینیوم ورقه ای می باشد با این تفاوت که رنگهای نهایی ساخته شده از آن تقریبا ً براق تر ولی زبرتر است. این رنگدانه همچنین در رنگهای قیری آلومینیومی به کار می رود و موجب افزایش قدرت انعکاس نور و گرما از سطح رنگ می گردد.
رنگدانه های آلی مصنوعی بیشتر از هیدروکربن های معطر از جمله ذغال سنگ و سایر مواد پتروشیمی مشتق می شوند. رنگدانه های مصنوعی برای تولید نیاز به پردازش شیمیایی زیادی دارند که میزان هزینه را بر حجم افزایش می دهند. رنگدانه های آلی به استثنای رنگ مورد استفاده توسط نقاشان، در مقایسه با رنگدانه های معدنی در اکثر صنایع از محبوبیت کمتری برخوردارند. تولید رنگدانه های آلی گران تر از رنگدانه های معدنی است، به خصوص رنگدانه های ارگانیک مصنوعی. اکثر پیگمنت های ارگانیک شفاف هستند. رنگدانه های آلی با رنگ های روشن و غنی مشخص می شوند. در حالی که برخی می توانند در برابر نور و گرما به خوبی مقاومت کنند اما بسیاری از آنها با گذشت زمان در معرض نور محو می شوند. آنها غالبا با وجود شفافیت، قدرت رنگ قوی را ارائه می دهند. انواع مختلفی از پیگمنت های ارگانیک وجود دارد، اما اکثر آنها در معرض نور ضعیف تاک فام عمل می کنند.