وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کل تولیدات مصرفی لوازم یدکی خودرو از محله چراغ برق (خیابانهای حومه چهارراه سرچشمه تهران شامل ملت، امیرکبیر، اکباتان و سعدی) تامین میشود با اغتشاشات اخیر بازار لوازم یدکی در این خیابانهای بسته شد و 20 درصد به رکود موجود در صنف لوازم یدکی افزود.
این مقام صنفی در پایان گفت: با 4 ماه مکاتبه و گفتگو توانستیم مشکلات سامانه شناسه کالا را گوشزد کنیم که خوشبختانه به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کردهایم.
مهدی کاظمی در گفتوگو با آژانس خبری بازرگانی در خصوص آخرین وضعیت بازار اظهار کرد: با توجه به ضعف و معیوب بودن زیرساختهای سامانه شناسه کالا در کشور مردم و فعالان بازار را با مشکلات عدیدهای روبرو کرده است.
کاظمی تصریح کرد: بازار با هیچگونه افزایش قیمتی روبرو نیست و ثبات قیمتی بر بازار حکمفرماست هر چند که همچنان متاسفانه شاهد فروش کالاهای قاچاق و بیکیفیت در بازار هستیم که امیدواریم واحدهای نظارتی به این امر ورود جدی کنند.
کاظمی خاطرنشان کرد: سازمان استاندارد در زمینه تایید اصولی کیفیت به وظایف ذاتی خود عمل نکرده است با این حال میتوان گفت با کمک این سازمان و گمرک میتوان به طور کلی بازار را مملو از کالای باکیفیت کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تولیدات لوازم یدکی مربوط به خودروهای داخلی مثل پژو، پراید، تیبا و ال نود بین 60 تا 90 درصد ایرانی هستند و اگر توانایی تولید 100 درصدی در این بازار بود بدون شک شاهد ممنوعیت واردات لوازم یدکی برای این خودروها بودیم.
عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو عنوان کرد: اغتشاشات اخیر طی یک ماه گذشته خسارات زیادی به صنف لوازم یدکی آسیب وارد کرده است به طوری که معاندین و اغتشاشگران از این صنف سوءاستفاده کرده و اعضای این صنف را با ایجاد ترس و وحشت مجبور کردند که مغازههای خود را بسته و بازار لوازم یدکی دچار اختلال شود.
عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو خاطرنشان کرد: با وجود آنکه بازار لوازم یدکی خودرو از لحاظ قطعه هیچگونه مشکلی ندارد، ولی شاهد آن هستیم که طی یک ماهه اخیر این بازار به دلیل ناامنی و اغتشاشات اخیر دچار رکود شدیدی شده است.
کاظمی افزود: با این حال با حضور نیروهای امنیتی و مسئولین نظارتی اصناف خوشبختانه آرامش به بازار برگشته است و مصرفکنندگان با مشکلی در خصوص تامین لوازم یدکی خودرو روبروست.
عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو اظهار کرد: با این وجود میتوان تضمین داد که کالاها و لوازم یدکی خودرو تولید داخل بسیار باکیفیت هستند و میتوان گفت تنها یک درصد از لوازم یدکی تولید داخل بیکیفیت هستند.
وی گفت: بارها اعلام کردهایم که دولت میتواند جلوی ورود هرگونه اجناس بیکیفیت در بازار را بگیرد که این امر امکانپذیر است به طوری که باید ورود لوازم یدکی بدون تایید اتحادیه لوازم یدکی ممنوع اعلام شود.
وی افزود: به طوری که هر از چندگاهی شنیده میشود در صورت ثبت نکردن کالایی در این شناسه آن کالا به عنوان کالای قاچاق شناخته میشود حال آنکه سیستم سامانه مشکل دارد و مسئولین باید هر چه سریعتر آن را رفع کنند.